BIL | NAMA FAIL | PENGISIAN | CATATAN |
01 | FAIL INDUK PEMULIHAN KHAS | I. Surat-surat Berkaitan Pemulihan Khas (dalaman/Luaran) II. Carta Organisasi Kurikulum & Panitia III. Jawatankuasa Panitia IV. Pekeliling-pekeliling Ikhtisas berkaitan Pemulihan Khas V. Salinan S.A.P semua peralatan/perabot Pemulihan Khas (Naik taraf / HIPs) | Perlu dikemaskini setiap tahun. S.A.P asal hendaklah diletakkan di pejabat sekolah. |
02 | FAIL SUKATAN PELAJARAN | i. Sukatan Pelajaran Kelas Pemulihan Khas ii. Huraian Sukatan Pelajaran Pemulihan Khas iii. Rancangan Pelajaran Tahunan iv. Senarai Bahan Bantu Mengajar & Kedudukannya | Sediakan buku stok inventori pemulihan khas. |
03 | FAIL MESYUARAT | i. Surat-surat panggilan mesyuarat (sekolah, PPD dan JPN) ii. Mesyuarat Jawatankuasa sekurang-kurangnya 3 kali setahun. iii. Minit mesyuarat disediakan selepas mesyuarat diadakan. | Perlu ditekankan secara terperinci berkenaan peningkatan program pemulihan khas. (carta gantt program / aktiviti / projek pemulihan khas. Melaporkan hasil pencapaian murid kepada pihak yang berkenaan (jawatankuasa pemulihan khas, ibubapa dan pihak yang berkaitan) |
BIL | NAMA FAIL | PENGISIAN | CATATAN |
04 | FAIL PROGRAM KECEMERLANGAN | i. Merancang program/projek/aktiviti murid dalam bidang kurikulum. ii. Menyediakan laporan program berbentuk dokumentasi iii. Menyediakan rekod potensi murid | Pamerkan dokumentasi sebarang program yang telah dilaksanakan. |
05 | FAIL ANALISIS IPP2M DAN MIR | i. Rekod Prestasi Murid / BIP 001. ii. Rekod Analisis Pemulihan Khas iii. Rekod perbandingan (3 tahun kebelakang) | Rekod prestasi hendaklah diberi sesalinan kepada pihak sekolah dan waris/penjaga. |
06 | FAIL PENYELIAAN / PENCERAPAN | i. Pencerapan Guru besar ii. Pencerapan oleh Penolong Kanan iii. Pencerapan dari PPD/JPN | Salinan pencerapan hendaklah dimasukkan ke dalam fail pencerapan. |
07 | FAIL PEMERIKSAAN HASIL KERJA MURID | i. Jadual Pemeriksaan murid (individu) ii. Instrumen-instrumen pemeriksaan (memastikan murid membuat pembetulan jika terdapat kesalahan) | Mengikut keupayaan dan kebolehan Individu serta dipelbagaikan jenis soalan mengikut kesesuaian. Soalan dapat membantu murid untuk mengingat / memahami pelajaran. Guru perlu menunjukkan kesilapan murid dan memeriksa dalam tempoh dan kekerapan yang munasabah. Memberi ulasan / penghargaan kepada hasil kerja yang baik dan membina. |
BIL | NAMA FAIL | PENGISIAN | CATATAN |
08 | FAIL AKTIVITI KOKURIKULUM AKADEMIK | i. ii. Merancang dan menyenaraikan Aktiviti Tahunan yang dirancang. iii. Laporan Aktiviti yang telah dijalankan | Semua perlu di dokumentasikan. Melaporkan hasil pencapaian aktiviti kokurikulum kepada pihak pengurusan sekolah/waris dan pihak yang berkaitan. |
09 | FAIL BANK SOALAN IPP2M , MIR & CD-CD PEMULIHAN KHAS | i. Semua set ujian yang digunakan. (saringan.dianostik, rekod pengamatan) | |
10 | FAIL MAKLUMAT GURU PEMULIHAN | i. Maklumat Lengkap Guru Pemulihan Khas ii. Jadual Waktu Guru pemulihan | |
11 | FAIL REKOD PERIBADI MURID (INDIVIDU) | i. Borang Pencalonan Murid ii. Borang Pengumpulan Maklumat iii. Kaji selidik / borang latar belakang iv. Rekod kesihatan v. Semua lembaran kerja murid vi. Semua Ujian dijalankan vii. Catatan-catatan lain yang berkaitan dengan murid | Perlu dikemaskini setiap kali ada perubahan murid pemulihan khas. |
Disediakan oleh
Program Pemulihan Khas
Unit Pendidikan Khas
Sektor Pendidikan Swasta dan Pendidikan Khas
Jabatan Pelajaran Negeri Kedah
No comments:
Post a Comment